The Influence of Leadership Style with the Traits Approach Against Student Learning Outcomes

Zaida Fithrotul ‘Ilma, Nunuk Hariyati

Abstract


In the world of education, the person who plays the most role in leading the running of a school is the principal. A school principal must have abilities that arise from within him because this greatly influences an organization and how he leads all its members. Therefore, the aim of this research is to look at the influence of the principal's leadership style in improving student learning outcomes based on the trait approach. The method used in this literature review is through literature study from various sources, starting from research articles or books. The results shown are the influence of leadership style using a trait approach on student learning outcomes. The better the school principal's leadership style is supported by a trait approach, the more quality leadership patterns will be formed so that it can increase students' enthusiasm for learning so that the learning outcomes obtained will also increase according to learning competency objectives.

Keywords


Leadership Style; Principal; Student Learning Outcomes; Traits Approach

Full Text:

PDF

References


Ani, A. (2017). Perempuan dan Karir (Telaah Teori Trait And Factor dalam Pengembangan Karir dan Pengambilan Keputusan). MUWAZAH: Jurnal Kajian Gender, 9(2), 151–161.

Ardana, N. A. D. I., & Purwoko, B. (2018). Studi Kepustakaan Penerapan Konseling Naratif Dalam Lingkup Pendidikan. State University of Surabaya.

Ariyani, A. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbasis Lesson Study Menggunakan Media Virtual Lab terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Titrasi Asam Basa. Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 2(2), 127–139. https://doi.org/10.24967/esp.v2i02.1747

Astuti, A., Wildan, W., & Bahtiar, B. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik SMP. Schemata: Jurnal Pasca Sarjana IAIN Mataram, 10(2), 181–198.

Comalasari, E., & Harapan, E. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah, Kompetensi Guru Dan Manajemen Kelas Terhadap Mutu Pembelajaran. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 1(1), 74–84.

Fau, M. W., Sarmini, S., & Aisyah, S. (2022). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan motivasi kerja terhadap kinerja guru di yayasan pendidikan charitas. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 60–71.

Febryananda, I. P., & Rosy, B. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Sosiodrama terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI OTKP pada Kompetensi Dasar Menerapkan Pelayanan Prima kepada Pelanggan di SMKN 2 Kediri. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 7(04), 170–174.

Gaol, N. T. L., & Siburian, P. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 51–63. https://doi.org/10.47467/jdi.v1i1.60

Jamrizal, J. (2022). Pengaruh Perencanaan, Pengorganisasian dan Pengawasan Terhadap Kepemimpinan Kepala Sekolah (Literature Review Manajemen pendidikan). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 479–488.

Mubarok, R. (2022). Guru Sebagai Pemimpin di Dalam Kelas Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (PTMT). Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 2(01), 19–32.

Nursalim, M. F., Pratiwi, A., Farasi, S. N., & Anshori, M. I. (2023). Kepemimpinan Pendekatan Sifat Dalam Organisasi. Jurnal of Management and Social Sciences, 1(3), 86–108.

Parasamya, C. E., Wahyuni, A., & Hamid, A. (2017). Upaya peningkatan hasil belajar fisika siswa melalui penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(1), 42–49.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 79–92.

Saputra, B. R. (2019). Strategi pendekatan peran sebagai pemimpin dan keluarga yang diterapkan kepala sekolah untuk meningkatkan komitmen kerja guru di sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 122–129.

Setyaningsih, K. (2019). Democratic leadership: upaya kepala sekolah dalam membangun kualitas peserta didik di sekolah dasar (SD) Tunas Teladan Palembang. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 1–18.

Syamal, F., Afdal, A., & Yusuf, A. M. (2021). Perspektif Teori Trait and Factor serta Penerapannya dalam Bimbingan dan Konseling Karir. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 6(2), 46–52.

Tikupadang, A., Tampubolon, H., & Sihotang, H. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Kompetensi Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 520–526.

Usman, H. (2019). Kepemipinan Efektif: Teori, Kepemimpinan, Dan Praktik. PT. Bumi Aksara.

Virgo, E., & Slameto, S. (2018). Evaluasi Program Manajerial Kepala Sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 217–229.

Wijanarko, Y. (2017). Model pembelajaran Make a Match untuk pembelajaran IPA yang menyenangkan. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 1(1), 52–59.




DOI: https://doi.org/10.24967/esp.v4i01.2296

Article Metrics

Abstract view : 38 times
PDF : 23 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Saburai is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License