THE INFLUENCE OF THE COMPETENCE OF THESIS SUPERVISOR OF COMMUNICATION SCIENCE UNJ ON STUDENTS' MOTIVATION IN COMPILING THESIS
Abstract
 This research aims to determine the influence of the competence of thesis supervisors on student motivation in writing theses at the Jakarta State University (UNJ) Communication Science Study Program. The method used in this research is a quantitative approach with survey techniques. Data was collected by distributing questionnaires to 100 students who were in the process of writing their thesis. Data analysis was carried out using simple linear regression to test the influence of supervisory lecturer competence on student motivation. The research results show that there is a significant positive influence between the competence of supervisors and student motivation. The higher the competence of the supervisor, the higher the students' motivation to complete their thesis. The average supervisory lecturer competency score is in the "agree" or "high" category, while student motivation is also in the same category. The results of the analysis of the coefficient of determination show that 90.2% of the variation in student motivation can be explained by the competence of the supervisor, while the remaining 9.8% is influenced by other factors that were not studied. It is hoped that this research can contribute to developing the quality of guidance in the UNJ Communication Studies Program and increase understanding of the importance of the role of supervisors in the thesis preparation process. Therefore, recommendations for increasing lecturer competence and developing a more systematic guidance program are very necessary to support student motivation in writing their theses.
Keywords
Competence of supervisor, student motivation, thesis preparation, quantitative research.
References
Maruapey, M. W., & Holle, M. H. (2022). PENGARUH KOMPETENSI, KINERJA DOSEN PEMBIMBING SKRIPSI TERHADAP KUALITAS TUGAS AKHIR MAHASISWA (Studi Kasus Pada Prodi Ekonomi Syariah IAIN Ambon). TAHKIM, 18(1), 91-117.
Gumelar, M. (2016). HUBUNGAN ANTARA PERSEPSI MAHASISWA TENTANG STANDAR KINERJA DOSEN DENGAN MOTIVASI MAHASISWA DALAM PENULISAN SKRIPSI Studi Ex Post Facto Pada Alumni Mahasiswa Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (P. IPS) Universitas Negeri Jakarta Angkatan 2010 dan Angkatan 2011 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA).
Sahyar, S. (2009). Pengaruh Kompetensi Dosen dan Proses Pembelajaran terhadap Kepuasan Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 1(03), 8937.
Stefany, C., & Dewi, A. P. (2022). Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dan keluarga terhadap motivasi mahasiswa tingkat akhir dalam menyusun skripsi. Jurnal Ilmu Keperawatan, 10(2), 44-55.
Fajrin,F., & Leonardi, T. (2019). Hubungan Persepsi Iklim Sekolah Dengan Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Dengan Gangguan Spektrum Autisme (Gsa) (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS AIRLANGGA).
Widiantoro, D., Nugroho, S., & Arief, Y. (2019). Hubungan antara dukungan sosial dari dosen dengan motivasi menyelesaikan skripsi pada mahasiswa. Journal An-nafs: kajian penelitian psikologi, 4(1), 1-14.
Aqmala, D., Farida, I., Samasta, S.S., Setiawan, A. (2021). Kompetensi Kinerja Dosen Terhadap Topik Bimbingan Tugas Akhir Mahasiswa Menggunakan Naïve Bayes. Jurnal Transformatika, 19 (1).
Andriani, N., & Wibawanta, B. (2020). Peran Dosen Pembimbing Sebagai Pemimpin Yang Melayani Dalam Pembimbingan Tugas Akhir Mahasiswa Program Sarjana (The Role Of Supervisor As A Servant Leader In The Final Project Supervision Of Undergraduate Students). Jurnal Ilmiah, 16 (2).
Saputra, R. (2018). Pola Komunikasi Dosen Dan Mahasiswa Dalam Bimbingan Skripsi. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 7 (2).
Anggraini, G., M. Asniar, I. Choiriyati, S. (2021). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Dosen Pembimbing Terhadap Motivasi Dalam Menyusun Skripsi (Studi pada Mahasiswa Fisipol Universitas Lampung Angkatan 2017). Jurnal Ilmu Komunikasi, 1 (2).
Amaliyah, N. (2017). Komunikasi Interpersonal Dalam Proses Bimbingan Skripsi.
DOI: https://doi.org/10.24967/jprdc.v3i1.3683
Article Metrics
Abstract view : 388 times
PDF : 169 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
Keywords
References
Maruapey, M. W., & Holle, M. H. (2022). PENGARUH KOMPETENSI, KINERJA DOSEN PEMBIMBING SKRIPSI TERHADAP KUALITAS TUGAS AKHIR MAHASISWA (Studi Kasus Pada Prodi Ekonomi Syariah IAIN Ambon). TAHKIM, 18(1), 91-117.
Gumelar, M. (2016). HUBUNGAN ANTARA PERSEPSI MAHASISWA TENTANG STANDAR KINERJA DOSEN DENGAN MOTIVASI MAHASISWA DALAM PENULISAN SKRIPSI Studi Ex Post Facto Pada Alumni Mahasiswa Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (P. IPS) Universitas Negeri Jakarta Angkatan 2010 dan Angkatan 2011 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA).
Sahyar, S. (2009). Pengaruh Kompetensi Dosen dan Proses Pembelajaran terhadap Kepuasan Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 1(03), 8937.
Stefany, C., & Dewi, A. P. (2022). Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dan keluarga terhadap motivasi mahasiswa tingkat akhir dalam menyusun skripsi. Jurnal Ilmu Keperawatan, 10(2), 44-55.
Fajrin,F., & Leonardi, T. (2019). Hubungan Persepsi Iklim Sekolah Dengan Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Dengan Gangguan Spektrum Autisme (Gsa) (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS AIRLANGGA).
Widiantoro, D., Nugroho, S., & Arief, Y. (2019). Hubungan antara dukungan sosial dari dosen dengan motivasi menyelesaikan skripsi pada mahasiswa. Journal An-nafs: kajian penelitian psikologi, 4(1), 1-14.
Aqmala, D., Farida, I., Samasta, S.S., Setiawan, A. (2021). Kompetensi Kinerja Dosen Terhadap Topik Bimbingan Tugas Akhir Mahasiswa Menggunakan Naïve Bayes. Jurnal Transformatika, 19 (1).
Andriani, N., & Wibawanta, B. (2020). Peran Dosen Pembimbing Sebagai Pemimpin Yang Melayani Dalam Pembimbingan Tugas Akhir Mahasiswa Program Sarjana (The Role Of Supervisor As A Servant Leader In The Final Project Supervision Of Undergraduate Students). Jurnal Ilmiah, 16 (2).
Saputra, R. (2018). Pola Komunikasi Dosen Dan Mahasiswa Dalam Bimbingan Skripsi. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 7 (2).
Anggraini, G., M. Asniar, I. Choiriyati, S. (2021). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Dosen Pembimbing Terhadap Motivasi Dalam Menyusun Skripsi (Studi pada Mahasiswa Fisipol Universitas Lampung Angkatan 2017). Jurnal Ilmu Komunikasi, 1 (2).
Amaliyah, N. (2017). Komunikasi Interpersonal Dalam Proses Bimbingan Skripsi.
Journal of Public Relations and Digital Communication (JPRDC) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License